Als middelgrote instelling in West-Vlaanderen, leggen we ons toe om iedere bewoner op maat de specifieke zorgen in warme sfeer en omgeving te kunnen geven.

Hulp & dienstverlening

 
WZC Ons Geluk -foto 58.jpg

Team zorg

De zorgkundigen zijn vaak de medewerkers die als eerste ’s morgens de bewoner begroeten. Zij ondersteunen en begeleiden de bewoners tijdens het uitvoeren van de dagdagelijkse activiteiten. Bewoners helpen tijdens het wassen, begeleiden tijdens het toiletbezoek, helpen bij de diverse eetmomenten of een opbeurende babbel doen … het is maar een greep uit de verschillende taken die zij op zich nemen.

 

Onze verpleegkundigen zijn gespecialiseerd in het verlenen van de nodige medische zorgen. In samenspraak met de huisarts zorgen zij ervoor dat de medicatie tijdig en correct wordt toegediend. Daarnaast staan zij klaar om extra medische behandelingen uit te voeren indien nodig: wondzorgen, opvolgen van bewoners met diabetesproblematiek, afname van bloed, meten van diverse parameters … Aan het roer van de teams zorg staan de hoofdverpleegkundigen. Zij coördineren de volledige werking van het zorgteam door het opmaken van een werkplanning, het evalueren en bijsturen van de zorgplannen maar ook door het uitwerken van diverse projecten op de afdelingen.

WZC Ons Geluk - foto 25.jpg

Team wonen en leven

Dagelijks staan de woonleefbegeleiders klaar om het beste in de bewoners naar boven te halen. Dit doen ze door dagelijks een gevarieerd aanbod aan recreatieve activiteiten te organiseren. Onze ergotherapeuten zorgen ervoor dat iedere bewoner gestimuleerd wordt tot het uitvoeren van activiteiten. Dit doen ze door middel van gerichte observatie en het geven van individuele therapie.

 

Daarnaast zijn zij de specialisten in diverse hulpmiddelen zoals rolstoelen, rollators, decubitusmateriaal en geven ze hierbij hun advies aan zowel bewoners en het team. Ook de kinesist zorgt ervoor dat iedere bewoner voldoende actief blijft door het aanbieden van een gepersonaliseerd therapieprogramma. De logopediste zal ervoor zorgen dat de bewoners op vlak van spraak en slikproblematiek voldoende worden opgevolgd. Daarnaast gaat zij samen met het team op zoek naar manier om de bewoners te stimuleren in hun dagdagelijkse activiteiten. Onze referentiepersoon dementie is het aanspreekpunt voor bewoners, familie én medewerkers op vlak van dementie. Door de opgebouwde expertise en kennis zorgt deze persoon ervoor dat de zorg voor onze bewoners met dementie kwalitatief uitgebouwd wordt.

WZC Ons Geluk -foto 80.jpg

Team Sociaal

De sociale dienst is een eerste aanspreekpunt binnen het woonzorgcentrum voor verscheidene vragen gaande van de bewoners, een opname, of na het verblijf. Samen met de andere teams staan zij u met raad en daad bij.

Daarnaast is de dienst ook verantwoordelijk voor alle administratieve zaken die bij een opname of ontslag komen kijken. Vanaf het eerste contact regelen zij samen met de bewoner en diens familie de opname en bereiden zij samen met de sociaal verpleegkundigen alles van begin tot einde voor. Daarnaast blijft de dienst gedurende het hele verblijf in nauw contact met de bewoner en diens familie. 

WZC Ons Geluk -foto 6.jpg

Team Food

Een verse maaltijd op tafel toveren waarbij er rekening gehouden wordt met individuele wensen en noden is de dagelijkse taak van het team food. De diëtiste en de kok zijn verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de bewoners kunnen genieten van lekker én evenwichtige voeding. Grootmoeders keuken proberen zij zoveel mogelijk te verwerken in de aangeboden maaltijden.

En op regelmatige basis mag het ook dat ietsje meer zijn en toveren ze een waar feestmaal op tafel. Team food streeft ernaar om te werken met dagverse producten en het in huis bereiden van de maaltijden.

Team Household

Ons medewerkers logistiek staan in voor het organiseren van diverse logistieke taken. Zij zorgen ervoor dat de was tijdig wordt opgehaald en rondgebracht. Verder tref je hen aan in de gang waarbij ze ervoor zorgen dat bewoners voldoende dranken op de kamer hebben. De medewerkers onderhoud zijn dagelijks in de weer om ervoor te zorgen dat alles spik en span is. Naast het poetsen van alle individuele kamers zijn zij ook verantwoordelijk voor het onderhoud van alle gemeenschappelijke ruimtes.

Team Techniek

De gebouwen en de technische installaties onderhouden behoren tot de opdracht van onze technische medewerkers. Zij zullen ervoor zorgen dat de kamers fris ogen door te verven, ze voeren de nodige herstellingswerken uit en installeren indien nodig een nieuwe televisie op de kamer.

Team Administratie

De administratieve medewerkers helpen bij het uitvoeren van de vele administratieve taken die bij de werking komen zien. Zo staan zij in voor de goede opvolging van de personeelsadministratie en voeren zij ook taken uit in functie van het ondersteunen van de dagelijkse werking.

Team Directie

De eindeverantwoordelijkheid van het woonzorgcentrum ligt in de handen van de algemeen directeur die erop toeziet dat alles goed verloopt. De zorgcoördinator coördineert alle zorg rondom de bewoners zodat deze zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt.

WZC Ons Geluk -013.jpg

Team dienstverleners

Niet alle hulp- en dienstverlening kan het woonzorgcentrum zelf organiseren. Daarom wordt beroep gedaan op externe professionelen die langskomen. Zo komt de kapper wekelijks langs om ervoor te zorgen dat iedereen een mooie coupe heeft. Voor het verzorgen van de voeten van onze bewoners komen de pedicures langs. Zij zullen de voeten verzorgen door specifieke behandelingen uit te voeren die onze zorgmedewerkers niet kunnen uitvoeren.

Wanneer bewoners het psychologisch moeilijk hebben als gevolg van hun opname of een andere ingrijpende gebeurtenis is een ondersteunende babbel vaak niet voldoende. Hiervoor schakelen we ook extra hulp in onder de vorm van een psycholoog die in samenspraak met de bewoner langskomt.